Základní umělecká škola Hronov v době pandemie

Datum přidání: Apr 15, 2020 1:52:24 PM

I v době, kdy žákům je vstup do školy zakázán, výuka pokračuje. Museli jsme se přeorientovat na jiné formy, museli jsme upravit obsah vzdělávání. A především se snažíme výuku přizpůsobit možnostem každého žáka a jeho rodiny.

Zatímco některé žáky vyučujeme pravidelně jednou (v některých případech i dvakrát) týdně pomocí online nástrojů (Teams, Skype, WhatsUp atd.) – žák se prostřednictvím internetu s učitelem vidí a slyší, učitel má možnost na žákův výkon ihned reagovat, jiní žáci dostávají zadanou látku k nastudování pomocí emailů, případně telefonicky. Někde to jde snadněji, jinde je to složitější. V některých jednotlivých případech musela být výuka dočasně přerušena. Přednost má totiž pochopitelně učivo základní školy, příprava na přijímací zkoušky nebo maturitu. Někde je nad síly rodičů na přípravu a nácvik vzhledem ke svému vytížení v zaměstnání (např. ve zdravotnictví) dohlížet.  V některých případech nám výuku komplikuje technické vybavení nebo kvalita připojení k internetu.

Všichni naši žáci mají přístupové údaje do prostředí Teams. Zde může probíhat online výuka, ale také zde žáci najdou materiály od svého učitele, odkazy na zajímavá videa nebo užitečné informace. V tomto prostředí také mohou žáci vzájemně komunikovat, spolu s kolegy zde minimálně jednou týdně probíráme aktuální problémy.

Podle plánu vlády ke zmírňování epidemiologických opatření bychom měli k 11. květnu 2020 v naší škole zahájit individuální výuku. Zda a za jakých okolností to bude, ještě v tuto chvíli nevíme. Pokud to ale nastane, budeme na to připraveni a již teď se na naše žáky těšíme.

Asi bude ještě nějaký čas trvat, než se vrátíme k „normálnímu“ provozu, už teď ale musím poděkovat všem svým kolegům, jak zodpovědně se snaží realizovat vzdělávání. Všichni si teď velmi silně uvědomujeme, jak je to někdy těžké vše správně vysvětlit, když nemůžeme na žáka sáhnout, abychom upravili držení nástroje, když nemůžeme zkontrolovat správné dýchání, když se nám z reproduktorů ozývá zkreslený zvuk a obraz se čas od času seká. Učitelé získali množství nových zkušeností, a to nejen pedagogických, ale také v práci s IT technikou.

Ještě větší poděkování patří rodičům, kteří podobně jako my, učitelé, se nyní bez počítače a internetu neobejdou. A vedle dohledu nad výukou do ZŠ ještě pomáhají při výuce do ZUŠ. 

Doufám, že většina žáků pojme tuto situaci jako výzvu a pochopí, že úspěch vzdělávání každého člověka závisí především na něm samotném. Na lidech okolo (učitelích, rodičích) pak je, aby pro studium vytvořili co nejlepší podmínky, ať už vzdělávání probíhá jakoukoli formou.

Josef Vlach

ředitel ZUŠ Hronov